Huippusuunnistajien reitinvalinnat Rahametsän rastivälille

Paimion Rastin Olav Lundanes ja Kalevan Rastin Hannu Airila piirsivät omat reitinvalintansa Lahti-Hollola Jukolan Rahametsän harjoitusmaastossa sijaitsevalle Jarno Käyhkön suunnittelemalle rastivälille.

Olav Lundanesin reitti (violetti viiva, kuva yllä)

Olav Lundanes näkee Rahametsän rastivälillä kolme vaihtoehtoa:  suoraan, vasemmalta kiertäen iso suo tai oikealta käyttäen siellä olevaa polkua.  Hän valitsee suoran reitin välttäen ajautumasta kovin kauas rastiväliviivalta.  Hän toteaa, että valitulla reitillä ei ole juurikaan nopeita osuuksia, mutta reitillä hän pystyy sivuuttamaan korkeimmat mäet ja rinteet.

“Ykkösrastilta lähden etenemään seuraten suon vasemmalla puolella olevaa harjannetta saavuttaen poikittaisen polun. Ylitän polun ja jatkan seuraavaa harjananetta ison mäen rinteelle. Kuviorajalta jatkan kompssisuunnalla suon reunalle. Sitten suuntaan kohti pientä polkua, joka nousee pienelle mäelle. Jatkan suoraan ja ylitän seuraavan polun ja ohitan suon vasemmalta.  Sitten ylös rinnettä sähkölinjalle ja sivuutan mäen nyppylän  oikealta. Siitä rastille ei sitten olekkaan kovin selkeitä ohjuripisteitä. Niinpä onkin edettävä tarkalla kompassisuunnalla.  Tosin poikittainen notko ja sen pohjalla oleva keltainen linja  on helposti tunnistettavisa.  Tämän jälkeen toivon osuvani pikkusupalle ja sen jälkeen ohitan ennen rastia olevan selkean nenän.  On myös tärkeää havaita, että rastipiste on rinteen päällä – lähes tasaisella.”

Hannu Airilan reitit

Hannu Aairilalta pyysimme eliittisuunnistajan reitin sekä reitin harrastelijalle. Odotetusti huiput menevät mahdollisimman suoraan, mutta harrastajalle Hannu löysi todella mielenkiintoisen selkeisiin ohjureihin tukeutuvan reitin.

1. Varma reitti (punainen)
Punaisella reitinvalinnalla pääsee kiertämäänvaativan suppa-harjanne-alueen sujuvasti tasaisella kankaalla kulkevia polkuja pitkin. Alussa mennään suon laidalla kulkevaa nenää pohjoiseen kärrypolun yli ja sen jälkeen jatketaan seuraavaa suota edeltävän harjanteen yli. Suon takana kulkevalta kuviorajalta lähtee ajoura, jota noustaan ylös tasanteelle, ja paksun polun jälkeen valitaan tarkasti oikea ajoura kohti kolmatta isoa polkua. Isolla polulla edetään 50 m josta suunnataan kohti sähkölinjan tolpan kohdalta koilliseen lähtevää linjaa. Linjaa pitkin mennään 200 m, jonka jälkeen otetaan tarkka suunta kohti 50 metrin päässä olevaa rastia.

2. Vaativa toteutus (sininen)
Jos korkeuskäyrät ovat hyvin hallussa, voi suoraviivaisen valinnan toteuttaa suuria nousuja vältellen.
Alun suo kierretään vasemmalta, ja polun jälkeen noustaan apukäyrällä kuvatulle nenälle.Tätä tasoa seurataan kuviorajalle asti, jonka jälkeen taitetaan vasemmalta laskevan nenän yli suon laitaan. Jos suo on kuiva, voidaan edetä sitä pitkin suon takanurkkaan, josta noustaan tasanteen päällä olevalle nenälle. Nenän takana kulkee polku, joka ylitetään ja noustaan polun takana kulkevan harjanteen päälle. Harjanteelta alas keltaiseen notkoon laskeutuessa sijainnin voi tarkastaa sähkölinjasta. Notkon päästä jatketaan keltaista uraa pitkin, kunnes ennen keltaisia suppia otetaan suunta vihreän nenän yli notkoon, jonka takaseinämällä rastinotko on.